Namninsamling mot böneutrop

Namninsamling mot böneutrop

Populära artiklar

Prenumerera

Prenumerera

Senaste Kommentarer

Flest kommentarer

Äldre inlägg

Kategorier

Apropå negrer och Afrosvenskarnas riksförbund


1961 kom utbytesstudenten Franklin Belle till Borås, som en av de första svarta männen i staden och i tidningen kunde man läsa rubriken ”Negerpojke medlem i Boråsfamilj”. I dag, femtio år senare, (2011-08-26) är Franklin tillbaka.

”En ovanlig elev kommer Borås Läroverk att få det närmaste läsåret, nämligen en 16-årig negerpojke Franklin Belle från New Yorks hjärta Brooklyn. Föredömligt har medlemmarna i Borås baptistförsamling, disponent Josef Svalander, och hans familj accepterat erbjudandet att ha Franklin hos sig och sörja för hans välfärd under det närmaste året. Det kan nämnas, att det är första gången i Sverige, som en neger på sådant sätt blivit medlem i en svensk vit familj”.

Så stod det att läsa i Borås Tidning år 1961, när Franklin Belle hade anlänt till Borås. Om tiden i Sverige säger han själv:

– Det var det bästa året i mitt liv.

Att det låg stort fokus på att han var svart hade han inga problem med.

– Nej, jag upplevde Borås som väldigt öppet och tolerant jämfört med USA. Här var jag en kändis, när jag gick längs gatan kom folk fram och ville skaka hand och prata med mig. Alla var väldigt vänliga och nyfikna, säger han.

Ett exempel på den nyfikenheten fick han bevis på när han gick till frisören, som tyckte att han hade så praktiskt hår då det alltid låg på rätt sätt även om det blåste ute.

– En del personer tog till och med lockar av mitt avklippta hår som souvenir, berättar Franklin och fortsätter:

– Det var helt andra tider. När jag tittar på folket i Borås i dag är det en blandning av männi­skor som inte fanns då. På den tiden var jag den enda svarta mannen här, förutom en musiker men han var bara på genomresa. Alla andra var vita.

Då var han 16 år. Nu är han 67 och tillbaka för att under en vecka försöka återuppleva så mycket som möjligt av tiden i Sverige för femtio år sedan.

När Franklin spanar runt kring Stora torget är det inte så mycket han känner igen, men så pekar han på Rådhuset:

– Jag tror det var här jag höll tal på Boråsungdomens dag, säger han.

Att tiden i Sverige var betydelsefull för Franklin råder det inget tvivel om. Han har under alla år fortsatt att hålla kontakten med många av de vänner han skaffade under sitt år här, och han läser fortfarande bordsbön på svenska.

– Det gjorde mig till den människa jag är i dag, säger han.

BT

”Det är inte rasism att säga neger”

 

  • NE_Mannen

    – Det var helt andra tider. När jag tittar på folket i Borås i dag är det en blandning av männi­skor som inte fanns då. Ett vackert Sverige utan mussar burka och moskeer !

  • Andersonszkan

    ”– Det var helt andra tider.”
    Javisst var det, titta bara i dagens Båoråstidningen:
    http://www.bt.se/

     

    • ledsenfarmor

      Godmorgon. Det var ingen rolig läsning.

  • denaknakejsarna

    Precis, det var en ensam neger och folk var nyfikna. Nu bor man själv inringad av dem. Inte lika spännande då.

  • PETER NYMAN

    Nu är det som vi alla vet en enorm skillnaden på en svart amerikan och en Zoomalier och den skillnaden visar så tydligt att hudfärgen definitivt inte avgör vem du är.Förut sa svarta amerikaner fucking nigger till varandra när dom var förbannade nu säger dom are yuo a fucking Zoomalier.Det tycker jag understryker min uppfattning väl

  • PETER NYMAN

    Men att VI bytt namn på DOM avspeglas inte för inte begår afro mindre vådtäkter än negrer gjorde

  • http://avpixlat.info/ Morningstar

    Om Franklin hade gjort valet att bli kvar i Sverige så tror jag ärligt talat att han hade blivit en bra människa. Han må vara neger men han är ändå inte av samma sort som dom som väller in idag. Jag minns den där dokumentärserien om jazzens historia som gick på SVT för ungefär 10 år sedan. Det var många av den tidens storheter som föredrog att turnera i Europa, till och med under brinnande världskrig. För över här stod det dem fritt att sitta var dom ville på bussen. Dom slapp dessutom gå in bakvägen på dom klubbar dom spelade på eller hotellen dom bodde på. Något dom inte kunde göra på alla ställen hemma i USA. Dessutom upplevde dom européerna som mer avslappnade i förhållandet till negrer. Så det där med att vi skulle vara speciellt rasistiska är inte sant. Det är ett påhitt av kulturmarxisterna.

  • Lucidor

    De svarta och andra etniska minoriteter som kom då och som stannade kvar kom till ett Sverige som byggde på assimilering. Den som valde att stanna här blev för det mesta ”en i gänget” oavsett om de var svarta, vita, bruna, gröna, lila eller vilken annan jäkla färg du vill. Idag finns som bekant inte det kravet utan den som kommer till riket förväntas inte anpassa sig utan tillåts, ja till och med uppmuntras att klamra sig fast vid sitt hemlands kultur oavsett hur primitiv och avlägsen från svensk kultur denna må vara. Jag lyfter därför på hatten för alla dem som trots avsaknad av krav på anpassning jobbar för att bli en del av samhället och dessa menar jag att vi måste stötta och uppmuntra. Det handlar om att sålla ut de goda kornen från skrotet…

  • Integrationalt

    Det går bra säga negerpojke men inte negertåta? Svarta är ”kränkta” när det passar?

    Samma BT har skrivit denna artikel i kultur

    http://www.bt.se/kulturnoje/bocker/rakt-pa-mal-om-rasism%283411144%29.gm

    Priftis säger det inte själv, men det tycks som om han tar sin
    utgångspunkt i inledningsorden från nämnde Lindqvists bok: ”Du vet redan
    tillräckligt. Det gör jag också. Det är inte kunskap vi saknar. Vad som
    fattas oss är modet att inse vad vi vet och dra slutsatserna.” Tesen
    Priftis driver är att vi alla gör oss skyldiga till rasism utan att vi
    för den skull är rasister. Genom att förstå vår egen rasism och de
    rasistiska strukturerna i samhället, hittar vi också verktygen att
    bekämpa de som faktiskt är rasister.

  • 530729

    Ett minne från min lyckliga oskuldsfulla barndom på 50-talet gör sig påmint… När jag gick i söndagsskolan gav mamma mig alltid en tjugofemöring som jag stoppade i en sorts insamlingsbössa, som var en liten negerpojke och varje gång någon av oss lintottar stoppade i vår medhavda slant, bockade han djupt. Mycket uppskattat av oss små vita barn, det roade oss varje gång.
    Jörgen

  • El Cid

    Franklin är en bra karl, och är det några som skriker neger idag så är det araberna, Sverige idag är intolerant och läskigt pga av mussarna. 

    Vad man belyser bra i artikeln är verkligen all propaganda som bombarderar samhället idag; Svenskar är rasister, Svenskar är som KKK, I Sverige finns bara rasism och intolerans, man blir på allvar oroad hur det står till i huvudet på dagens journalister.

    Dom har verkligen 0 koll på hur samhället fungerar….. Uppstår det problem och etniska motsättningar så är det pga av att dagens invällare vägrar och assimilera sig och respektera värdlandet. 

  • Rolexus

    Apropå… det finns faktiskt en ”United Negro College Fund”. Förenade negrer…. så visst är N-ordet i högsta grad ett levande ord i engelska språket. Kan inte förstå varför N-ordet är förbjudet i Sverige. Annat än att det används för att huta åt vita svenskar.

    http://en.wikipedia.org/wiki/United_Negro_College_Fund

    • 530729

      Och i de svartas kyrkor i Amerika sjungs det negro spirituals.
      Jörgen

  • dupp

    ”This Video Will Shock South African people… ” 
    Svarta har inte byggt någonting, inte ett hus, inte en båt inte…

    http://www.youtube.com/watch?v=17m8OnHC7dQ&feature=related

  • http://www.gillasportal.st/gillasart_fram.htm Gunilla Rasmusson

    Jag gillar Alexander Bard. Han hymlar inte med något. Han säger vad han tycker och tänker. Han är i verkligheten.

  • http://profiles.google.com/anna.carlbro Anna Carlbro

    Det gör mig nästan gråtfärdig.
    Nu kallas vi svenskar rasister, men i grunden är vi det rakt motsatta. Vi är nyfikna, men kanske lite avvaktande, till det nya och främmande.
    Det är media och den politiska eliten som sakta håller på att göra rasister av oss. Ju mer trängda vi blir, desto mer vänder vi oss mot massinvandringen.
    Jag undrar om de styrande är medvetna om vad de gör? Antigen är de dumma och totalt okunniga om det mänskliga psyket, eller så är de diaboliskt onda.

    • http://www.gillasportal.st/gillasart_fram.htm Gunilla Rasmusson

      Antagligen finns dessa båda representerade. Detta blir en mycket förvillad inställning till samhället, ungefär som om man studerar Koranen. Väldigt motsägelsefullt.

  • Kleagles

    Synd att inte 
    http://www.mohrenbrauerei.at/de/produkte/mohren-sortiment/mohren-spezial som är en jävligt god öl finns på bolaget.
    Kommer troligen aldrig att komma in heller.
    Det är ju en neger på loggan.

  • 125Nalli

    Den videon var mycket bra, det Alexander Bard säger bl.a. om FP var det bästa.

  • Lucidor

    Man må tycka vad man vill om Hr Bard men maken till klarsynthet får man leta efter!  Kust FP:are har enligt min erfarenhet visat sig vara bland de största hycklarna som går i ett par skor…

  • mnilsson99

    Uppenbarligen har inte den vuxne mannen tagit någon synbar psykisk skada av att kallas negerpojke och hans viktigaste sak i livet var att studera inte att gnälla.

  • hbbujb

    Att media och ”folk” tolkar neger som nedlåtande innebär inte att ordet i sig är nedlåtande, utan snarare att de personer som tolkar neger på ett negativt sätt har en negativ syn på svarta. Neger är ett samlingsord för extremt många individer (”som inte fååår användas”), varför får då ordet människa användas?